Städa i tid och otid – en utställning av Mölndals museum

Städa i tid och otid – en utställning av Mölndals museumAlla har någon slags relation till städningen. Ung som gammal, renlig eller slarvig – på ett eller annat sätt har städning alltid funnits med. I utställningen ”städa i tid och otid” utforskar Mölndals museum de här relationerna genom att ta del av olika människors berättelser, tankar och åsikter. Förutom det har museet också tagit del av ett antal forskningsrapporter kopplat till städning.

Arbetet har lett till en utställning som bemöter svenskarnas tankar om ämnet. Exempel på teman är dåligt samvete, arvet, drömmen, glamour, och mode. Förutom dessa teman bjuder museet oss också på en tidsresa där vi bekantas med folkets tankar om smuts förr i tiden. Utställningens syfte är att bredda besökarens förhållningssätt till städning. Efter att ha tagit del av utställningen ser man nog nästa stor- eller flyttstädning med lite andra ögon.

När, var och hur?

Plats: Mölndals museum på Kvarnbygatan 12

När: Utställningen pågår från den 5 september 2004 till den 28 februari 2005. Öppettider: Tis – sön kl. 12 – 16

Pris: Gratis

Hitta hit: Med kollektivtrafiken tar man sig till hållplatserna ”Mölndal Centrum” och ”Mölndal station” enkelt med buss, spårvagn och pendeltåg. Promenad från Mölndals station till museet är ungefär en kilometer lång.

Kommer man med bil börjar man med att svänga av motorvägen (E20) mot Mölndals centrum. Därefter kör man rakt fram i rondellen och följer skyltarna mot Pixbo. Sedan följer man svärdhetsmärket mot Kvarnbyn, passerar Gamla torget och fortsätter uppför backen som kallas för ”Kråkan”. Väl uppe vid backen ligger museet på höger sida,

Parkering:

Kostnadsfri parkering finns vid Grevedämmet, ca 200 m öster om museet. Avgiftsbelagd parkering och handikapplatser finns precis utanför museet, vid byggnadens båda sidor.